Elastic Recoil of Elastische terugslag

Elastische Terugslag ( ET) is het vermogen van ons lichaam om impactenergie bij het neerkomen tijdelijk op te slaan en als stuwende energie te gebruiken (propulsion) bij het afstoten.

Hieronder een klein uittreksel uit een artikel dat meer in detail over dit vermogen uitwijdt. En waarin vooral uitgelegd wordt hoe het mechanisme werkt.

“Here’s how the body’s natural gait uses recycled energy or elastic recoil for propulsion. As a runner’s foot hits the ground, impact energy is stored in the muscles and tendons, and 95 percent of this energy is then used to spring the body forward like a pogo stick. This mechanism provides about 50 percent of the leg and foot energy for propulsion (the other 50 percent comes from muscle contraction). If this process isn’t working well, such as if you land on your heels, are wearing bad shoes, or have muscle imbalance, the impact energy is dissipated or lost, and you must make up for the problem by contracting more muscles for propulsion which requires the use of more energy. Not only is this mechanically inefficient but it will slow you down, due to the higher cost of energy. –by Dr. Phil Maffetone”

Belangrijk om dit vermogen optimaal te gebruiken zijn je schoenen ( natuurlijk!) en een lager contacttijd met de grond. Hoe langer je op de grond blijft rondhangen hoe meer dit vermogen uitgevlakt wordt. Naast het feit dat je risico op blessures stijgt. Maar vooral speelt je looptechniek een zeer grote rol. Loopstijl is een choreographie van verschillende componenten en hoe gracieuzer die in elkaar overvloeien hoe beter.

Dit vermogen kan je dus trainen door:

– pezen krachtiger te maken. Enkel hier moet je balans denken. Een pees kan je niet meer als 4 à 6 procent uitrekken zonder schade. Bepaalde populaire oefeningen zijn dus eerder een risico. – kortere contacttijd met de grond te trainen. Waarbij je lichaam toch relax moet blijven functioneren. Hoe verkrampter je zal landen op je voorvoet of midvoet hoe meer risico dat dit kuiten te vroeg hun trekkende reflex krijgen met kramp als gevolg. – soepeler bovenlichaam om de contacttijd gunstig te beïnvloeden ( lees korter maken).

De gouden regel is hoe langer de contacttijd met de grond, hoe trager je loopt zonder kans om ooit sneller te worden.

Leave a Reply