Ik val in herhaling

De hakhoogte is het probleem niet. Je loopstijl bepaalt of je een maximaal rendement uit je beweging kan halen en de hakhoogte kan daar zelfs een voordeel bij zijn.

Zonet heb ik een atleet getest met een adidas schoen, pas gekocht bij een gekende schoenspeciaalzaak ( oef), en het type schoen zal hem helpen om zijn loopstijl te perfectioneren en daarmee zijn peesbladspanner van het bovenbeen ( TFL) te ontspannen. Over deze spiergroep gaat het echter niet in deze post.

Voor de test was de atleet overtuigd dat hij op zijn hiel landde. Zoals zo vaak blijkt bij een test op blote voeten dat wij op onze voorvoet of middenvoet landen. Wat is daar fout mee vraag ik dan? Focus even op die manier van landen, neem ze in je op en land ook zo met het type schoenen dat je bij hebt. Wat blijkt? De hakhoogte die naar mijn gevoel te vaak met demping wordt gerelateerd, wordt plots een hulpmiddel om de kuiten iets sneller rust te geven. En plots krijg je een ontspannen atleet die voelt dat zijn manier van beweging naar voor stuwt en waarbij zijn ‘traditionele’ schoenen een voordeel zijn om snel die manier van bewegen aan te leren.

Daarom vraag ik in alle nederigheid alweer aandacht om onze traditionele schoenen eens anders te bekijken dan louter dempend en hiellander ondersteunend.

John

Leave a Reply