Stop met buikspieroefeningen

Buikspieroefeningen zijn hip waarom hebben zoveel mensen dan last van hun onderrug ?

Een simpele vaststelling. Het antwoord is ook simpel. De meesten onder ons doen maar wat. Volgen een of andere app of hebben website rond stretching en spierversterkende oefeningen gevonden. Helaas.

Door ons zittend leven, vaak een hele werkdag, verkorten wij een aantal essentiële spieren in de buikregio. En een verkorte spier heeft meestal triggerpoints, kleine blokkades in een spier. Het is af te raden om te trainen met verkorte spieren. Ontspan hen eerst en maak ze los. Hoe weet je nu dat je dieperliggende lendenspier verkort is? Daar draait het uiteraard om.

Ofwel doe je een test. Ga op je rug liggen met je been een beetje opgetrokken. Rol naar één kant. Druk nu ongeveer vijf centimeter naast je navel ( kant die naar omhoog komt). Indien die pijnlijk is kan je proberen rustig te masseren. Lukt dit niet om te ontspannen dan ik het noodzakelijk om bij je massagetherapeut langs te gaan.

Bij het ontwaken. Als je lagerugpijn en ’s morgens stijve heupen of liezen hebt en bovendien niet goed rechtop kan staan, is de kans ook vrij aanwezig dat er spierknoppen of triggerpoints op de lendenspieren zitten.

Je ene heup staat precies naar voor. Indien je merkt dat de ene heup meer naar voor staat dan de andere, zoek dat naar een triggerpoint met de oefening beschreven hierboven. Of loop langs bij je massagetherpeut.

Dit is uiteraard geen volledige opsomming. Er kunnen nog andere symptomen zijn.

Voor inlichtingen, footrooms@icloud.com.

Mvg,

Leave a Reply