De hakhoogte is niet het probleem

Steeds vaker lees ik dat de hak van de loopschoen lager moet om efficiëntie te winnen. Plots ontstaat dan direct een discussie van voor – en tegenstanders. Vanuit mijn ervaring is echter die hak niet zo’n probleem. Het klopt dat om je optimale loopstijl te ontwikkelen je beter met een lage drop loopt maar met een goeie looptechniek zou het wel eens een voordeel kunnen zijn om met een hak te lopen. Daarover gaat het nu niet. Voor mij is niet de hak het probleem maar wel de demping die in de hak zit.

Historisch gekeken was er eerst de hak en pas daarna demping. De hak volgt een bepaalde redenering waarvoor Bill Bowerman verantwoordelijk is en die perfect verdedigbaar is. Plots die hak onstabiel maken ( u leest het goed ) ontstond pas eind jaren ’70 en daar had Bowerman niets mee te maken.

Door demping te steken in de hak wil men de schok van de hiel met de grond opvangen. Op zich nobel. Alleen werkt ons lijf zo niet. We hebben de neiging om meer druk te zetten op delen die zachter en dus onstabiel aanvoelen. Die demping zorgt er dus voor dat er meer druk op die hiel en bij uitbreiding op de rest van het lichaam komt. Een vicieuze cirkel. Zolang je schoenen optimaal zijn, krijg je dat effect, als de demping afneemt door veroudering, loop je terug volgens je spontane looppatroon waarbij de voorvoet als dempend werkt.

Koop dus schoenen met niet teveel demping in de hiel of met demping zowel in voorvoet als hiel. En lig niet direct wakker van de hakhoogte. Dat komt later wel.

Leave a Reply