Natural Running is geen hype!

Natural Running of in het nederlands lopen volgens je natuurlijk looppatroon is geen hype, geen modeverschijnsel dat zo nu en dan opduikt als het monster van Lochness om daarna weer voor een tijdje te verdwijnen.

Natural Running is ook geen techniek die je kan aanleren naast een paar andere methodes om je loopcomfort te verbeteren. Natural Running is DE techniek. Zo horen wij eigenlijk allemaal te lopen. Gaandeweg hebben we dat echter verleerd, we zijn stijver geworden, we bewegen te weinig, wandelen zeer graag en voor de rest nemen we de auto.

Dit schrijfsel heeft niet de bedoeling om je te overtuigen om Natural Running nu eens te proberen. Omdat je dat gewoonweg niet moet proberen, normaal loop je zo. En het is pas door te beginnen lopen, Start to run weet-je-wel, dat er vanalles begint fout te gaan. Maar oorspronkelijk lopen wij allemaal zo.

De laatste jaren doe ik een simpele test in mijn praktijk. Niets wetenschappelijks, ik zie overwegend hardlopers met een blessure of met vragen rond loopstijl, mijn testgroep is op zich te selectief. Die groep test ik allemaal op dezelfde manier, ze lopen blootvoets op de loopband met een snelheid van 6 à 6 1/2 K/u. en een helling van 0.5 graden. Ik observeer gewoon. En die observatie leert mij dat 95% van die testgroep op zijn voorvoet landt of minstens de voorvoet als eerste contactpunt heeft.

Landen is druk zetten op de voet en het eerste contactpunt is het moment dat je voet de grond raakt alvorens te landen.

Ook al kan je de manier van testen in vraag stellen, het blijft opmerkelijk dat atleten op hun blote voeten en aan een constant tempo op hun voorvoet landen. Ik pleit hier niet voor landen op de voorvoet want een andere vaststelling die die test oplevert is dat eens atleten schoenen dragen zij hun looppatroon veranderen. En er dus werk aan de winkel is om dit te veranderen. Dat doe je niet op zomaar.

Wel pleit ik voor het aanvaarden van de landen op de voorvoet bij sommigen als norm. En geleidelijk aan een transitie voor te stellen richting landen op de natuurlijke manier.

En pleit ik er bovendien voor om de manier van testen zo te vormen dat er op een correcte manier aan loopanalyse gedaan wordt.

1/ de juiste starthouding bij de geteste 2/ voldoende plaats om je loopbeweging te kunnen vormen, bij voorkeur opgewarmd 3/ eerste contactpunt waarnemen 4/ zijdelings observeren 5/ met en zonder schoenen

Leave a Reply